De Gouden Koets: het cadeau dat niemand wilde
Iconisch Koninklijk rijtuig centraal in theatervoorstelling
De familievoorstelling De Gouden Koets, het cadeau dat niemand wilde (8+) nodigt bezoekers uit met een andere blik te kijken naar de Nederlandse identiteit en onze koloniale geschiedenis. De voorstelling, met Birgit Schuurman als kroonprinses Wilhelmina, sluit naadloos aan bij het actuele maatschappelijk debat over Nederlandse tradities. Wie zijn onze iconen en waarom?
De muziekvoorstelling is het resultaat van een nieuwe samenwerking tussen Urban Myth, Theater De Krakeling en STIP Theaterproducties. De voorstelling gaat op 8 oktober 2021 in première tijdens het Krakeling Festival. De theatervoorstelling is tot stand gekomen in samenwerking met het Amsterdam Museum waar de tentoonstelling De Gouden Koets opent op 18 juni 2021.
Theatervoorstelling De Gouden Koets: het verhaal
Prinses Wilhelmina, gespeeld door Birgit Schuurman, wordt op haar 18e tot Koningin der Nederlanden gekroond. De Amsterdammers geven haar een gouden koets cadeau, met op de zijkant afbeeldingen van de geschiedenis van Nederland. Maar… de kroonprinses vindt al dat goud zó vreselijk ouderwets. Op de dag van haar kroning rijdt ze liever in een moderne Crème Calèche koets door de stad. Voor haar kroning gaat de jonge kroonprinses naar het Paleis voor Volksvlijt, waar de Gouden Koets staat. Daar komt ze een jonge Amsterdammer tegen, vanuit Suriname in 1883 naar hier gehaald en tentoongesteld in het Nederlandse koloniale paviljoen van de wereldtentoonstelling in Amsterdam. Ze maakt kennis met een heel andere kijk op haar koningschap overzee. Wat vanzelfsprekend was, is dat ineens niet meer.
De Gouden Koets in het Amsterdam Museum
Op vrijdag 18 juni opent in het Amsterdam Museum de tentoonstelling De Gouden Koets. Na een restauratie van ruim vijf jaar is de Gouden Koets voor het eerst weer voor publiek te zien. Het rijtuig wordt tot en met februari 2022 in bruikleen gegeven aan het Amsterdam Museum. Daarmee keert de koets tijdelijk terug naar de stad die hem in 1898 aan koningin Wilhelmina schonk, Amsterdam.
Wisselwerking theater en tentoonstelling
De theatrale visie van de voorstelling De Gouden Koets, heeft zijn wortels in het onderzoek van het onderzoeksteam van het Amsterdam Museum. Naast de voorstelling die in De Krakeling en de theaters in het land te zien zal zijn, maakt Urban Myth ook theatrale rondleidingen bij de tentoonstelling in het Amsterdam Museum. Op speelse wijze maken bezoekers kennis met de verschillende zienswijzen op het verhaal. Tijdens de rondleiding spelen de acteurs ook een aantal scènes uit de theatervoorstelling. Meer informatie over het publieksprogramma van het Amsterdam Museum is te vinden op de website van het Amsterdam Museum.
Samenwerking Urban Myth, Theater De Krakeling en STIP Theaterproducties
Dit is de derde keer dat de drie theaterpartners samenwerken. Eerder bundelden de drie-eenheid de krachten voor de familievoorstellingen Martin Luther King en Waarom is het stil in de stad? Martin Luther King werd beloond met De Gouden Krekel voor ‘meest indrukwekkende jeugdtheatervoorstelling’ van 2019.
Urban Myth kiest voor verhalen met nieuwe invalshoeken op onze Nederlandse geschiedenis. Verhalen die aanzetten tot nadenken over identiteit: Wie ben ik, wie is de ander? Wie zijn wij samen? Theater De Krakeling werkt sinds een aantal jaren intensief samen met Urban Myth. Daarmee biedt het theater een podium aan voorstellingen die uitnodigen tot gesprekken en waarin elke jonge Amsterdammer zich kan herkennen. Ook STIP theaterproducties, verantwoordelijk voor acquisitie en tourneeplanning, kiest met de samenwerking nadrukkelijk voor voorstellingen die een afspiegeling zijn van de actuele samenleving.
Recente berichten
- Nieuwe tv-serie Hollandse Meesters Her-Zien met curator Jörgen Tjon A Fong als presentator
- Internationaal Succes: Photoville festival toont fotoserie Hollandse Meesters Her-Zien van Jörgen Tjon A Fong in New York
- Maureen Healy nieuwe directeur Urban Myth
- Van boek naar voorstelling: Auteur Christine Otten en regisseur Jörgen Tjon A Fong over We hadden Liefde, We hadden Wapens
- Scènes: 4 Sterren – Een voorbeeldige voorstelling die deze toeschouwer rigoreus raakte. Recht in het middenrif.